BAHAGIAN A (INDIVIDU)
Tekanan emosi dalam kalangan murid
Definisi Gangguan Emosi
Gangguan Emosi boleh ditakrifkan sebagai satu situasi yang
menunjukkan satuatau lebih karasteristik oleh murid-murid. kamus dewan bahasa
dan pustaka telahmemberi maksud kepada gangguan emosi sebagai gangguan
emosi adalah akibatkonflik yang tidak dapat diselesaikan, yang dicirikan
dengan keresahan sama adamelalui pertuturan atau perlakuan tertentu. seterusnya
gangguan emosi juga dapatditakrifkan sebagai kelakuan menunjukkan ciri suka
menyendiri dan mempunyai emosiyang tidak stabil. Antara gangguan personaliti yg
berlaku ialah antisosial.Ketidakmampuan untuk belajar yang tidak dapat
dijelaskan oleh faktor-faktor intelektual,kesihatan juga menjadi definisi
kepada gangguan emosi. secara ringkasnya gangguanemosi boleh dikatakan bahawa
gangguan yang diterima oleh seseorang murid yangmenyebabkan emosi murid
tersebut tidak stabil. gangguan emosi ini akan menimbulkanpelbagai kesan
terhadap kehidupan seseorang murid. gangguan emosi adalah satuperkara yang
amat serius pada usia persekolahan. mereka akan mengalami gangguanemosi yang
serius dan ini menyebabkan stress kepada murid-murid
Jenis-Jenis Gangguan
Emosi
Gangguan emosi ini
dapat dikategorikan dalam tiga jenis iaitu gangguan emosi ringan, gangguan
emosi sederhana dan gangguan emosi berat. Gangguan ini berlaku sama ada secara
ringan di mana gangguan tersebut boleh ditangani atau gangguan yang terlalu
kuat misalnya terlalu sedih sehingga mencederakan diri sendiri. Murid yang
mengalami gangguan emosi, mampu memberikan kesan negatif kepada pencapaian
akademiknya. Hal ini mampu menjejaskan hubungan murid dengan orang lain dan
keupayaannya belajar.
Gangguan Emosi Ringan
Kebiasaannya gangguan
seperti ini tidak terlalu kelihatan ciri-cirinya dari luar. Gangguan emosi yang
ringan selalunya boleh diatasi sendiri oleh murid tersebut. Tetapi, jika
diamati secara mendalam, gangguan emosi yang dialami oleh murid ini kian
terserlah kerana kadang-kala masalah yang dihadapi masih kurang sesuai dengan
tahap tumbesaran mereka. Walau bagaimanapun, mereka masih mampu untuk
mengatasinya dengan baik seterusnya tidak menjejaskan emosi mereka secara
mendalam. Sebagai contoh, naluri seorang kanak-kanak untuk berkawan dan bermain
bersama adalah tinggi, tetapi kadang kala apabila tercetusnya konflik di mana
mereka perlu berkongsi alat permainan atau perkakasan belajar, emosi mereka
serba sedikit terganggu dan mereka mampu mengatasinya dengan baik.
Gangguan Emosi
Sederhana
Gangguan emosi jenis
ini jika diamati, lebih jelas kelihatan berbanding dengan gangguan emosi
ringan. Gangguan ini dapat dilihat dari segi fizikal seperti gerak badan, mimik
muka dan perlakuan murid-murid tersebut seperti marah, takut, sedih dan
sebagainya yang berada pada tahap biasa sahaja dan merupakan sesuatu yang
normal bagi kanak-kanak lain. Penentangan yang ditunjukkan pada kali ini adalah
lebih kuat berbanding dengan gangguan emosi jenis ringan sehingga menyebabkan
mereka melahirkannya dengan menggunakan pelbagai cara seperti menangis. Sebagai
contoh, guru mengarahkan murid untuk menyertai kumpulan yang telah ditetapkan,
tetapi murid tersebut enggan menyertai kumpulan tersebut lalu menangis bagi
menyatakan kekecewaannya terhadap tindakan yang dilakukan oleh gurunya.
Gangguan Emosi Berat
Bagi gangguan emosi
jenis berat pula, dari segi fizikalnya, memang dapat dilihat dengan begitu
jelas sekali bahawa murid tersebut sedang mengalami gangguan emosi kerana
tingkah laku murid kelihatan agak pelik berbanding tingkah laku sehariannya.
Gngguan emosi jenis ini agak bahaya kerana mampu mengundang bahaya apabila
murid tersebut akan melakukan percubaan untuk mencederakan rakan-rakannya atau
dirinya sendiri. Apabila murid tersebut tidak dapat mengawal emosinya,
kadang-kala tindakannya akan berlebih-lebihan seperti menjerit-jerit dan
menghentak-hentakkan kaki atau anggota bandannya sehingga mendatangkan
kecederaan. Sebagai contoh, apabila murid tersebut terlalu marah kepada
rakannya, mereka akan cenderung untuk bergaduh dan mencederakan satu sama lain
bagi memuaskan hati mereka. Jika perlakuaan seperti ini tidak dibendung dari
awal, murid tersebut tidak akan mampu untuk mengawal emosinya apabila dewasa
kelak seterusnya mengganggu proses pembelajarannya.
PUNCA-PUNCA GANGGUAN
EMOSI
Mengikut Terri Mauro (2004), terdapat banyak faktor yang berkait dengan gangguan emosi dalam kalangan kanak-kanak. Antara punca berlakunya gangguan emosi dalam kalangan murid ialah persekitaran sekolah, peristiwa dalam keluarga,pengaruh keluarga, pengaruh rakan sebaya, tindakan guru dan lain-lain lagi. Gangguan emosi dalam kalangan murid berpunca daripada persekitaran sekolah yang tidak kondusif. Contohnya gangguan emosi itu mungkin berpunca daripada masalah kesesakan didalam kelas yang boleh mewujudkan kecenderungan murid untuk melakukan kesalahan disiplin. Ini selaras dengan pendapat yang diberikan oleh Ketua Jabatan Pendidikan Kaunseling dan Psikologi Kaunseling, Fakulti Pengajian Pendidikan, Universiti Putra Malaysia (UPM), Prof Madya Dr Rusnani Abdul Kadir yang mendapati bahawa kecendurungan ke arah perlakuan negatif wujud kerana dipengaruhi unsur rangsangan di sekeliling mereka. Ini bermaksud murid mungkin melakukan kesalahan akibat daripada suasana persekitaran yang tidak kondusif dan mengganggu emosi mereka.
Keadaan ini berlaku kerana keadaan
sekolah yang sesak akan membawa kepada fizikal kelas padat dan menyebabkan
situasi tidak selesa kepada proses pengajaran dan pembelajaran. Malah keadaan
ini menjadi lebih ketara jika ada murid nakal yang sering
mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran. Ini
secara langsung akan mengganggu murid yang ingin belajar dan menyebabkan
mereka mengalami gangguan emosi. Melalui pemerhatian saya terhadap dua orang
murid saya iaitu Muhammadd Danish dan Muhammad Najib, mereka berdua mengalami
masalah yang berikut. Kelas Tahun 1 pada tahun 2011 yang padat dan sesak telah
menyebabkan keadaan ini berlaku. Guru-guru agak sukar mengawal murid-murid ini
terutamanya Muhammad Najib kerana murid ini lebih minat bermain dan selalu
merayau-rayau di dalam kelas ketika aktiviti pengajaran berlangsung.
Selain itu, peristiwa dalam keluarga juga
akan menjadi punca murid mengalami gangguan emosi. Peristiwa dalam keluarga
selalunya melibatkan perubahan yang besar dan penyesuaian dalam kehidupan
murid. Peristiwa dalam hidup mungkin bersifat positif atau negatif dan
melibatkan diri sendiri atau orang yang tersayang. Contoh peristiwa hidup yang
negatif adalah penderaan, penceraian, kemalangan, kematian, muflis atau
hilang pekerjaan, dipenjara, krisis kewangan dan lain-lain. Keadaan
ini pula berlaku terhadap seorang murid saya iaitu Siti Aisyah yang mengalami
masalah keluarga iaitu penceraian ibu dan bapanya. Kesannya murid ini sukar
untuk memberikan tumpuan di dalam kelas dan sering menyendiri serta
mengasingkan diri dari rakan-rakannya.
Di samping itu, keluarga yang sering
bertengkar, bergaduh dan kurang mesra,tidak menaruh minat terhadap anak-anak,
bercerai, terdapat kematian dan perpisahan akan membawa keadaan gangguan emosi
dan penyesuaian kanak-kanak yang tidak stabil. Pengaruh keluarga menjadi punca
keadaan in berlaku. Dari segi tingkah laku,murid berkenaan mungkin akan
bertindak berlainan di antara satu dengan lain. Sesetengahnya ada yang menjadi
kaku, ada juga yang meluahkan emosi manakala ada juga yang tidak menunjukkan
sebarang emosi. Keluarga yang mesra antara satusama lain, demokratik danibu
bapa yang memenuhi keperluan kanak-kanak akan meningkatkan penyesuaian
kanak-kanak tersebut. Kanak-kanak yang melihat dirinya diterima oleh ibu
bapanya akan menunjukkan aspirasi ego yang lebih tinggi, ketabahan dan
ketekunan dalam melaksanakan sesuatu perkara.
Pada peringkat kanak-kanak, rakan sebaya
mempunyai pengaruh yang sikit berbanding dengan zaman remaja yang mempunyai
peranan yang besar. Namun begitu, pengaruh rakan sebaya juga menjadi salah satu
punca gangguan emosi dalam kalangan kanak-kanak. Minat kanak-kanak lebih mirip
kepada minat rakan daripada ibu bapa. Perihal popular atau tidak popularnya
seseorang itu mengikut pandangan rakan-rakannya sangat penting dalam
perkembangan personalitinya. Mereka juga akan suka membantu, bijak bertoleransi
dan melibatkan diri dengan merancang dan memulakanaktiviti kumpulan yang
menarik dan menyeronokkan.
Murid yang diterima oleh rakan sebaya akan bersikap ceria,
bersemangat, baik hati, boleh berjenaka, mempunyai daya usaha, dorongan dan
sering memberikan ideayang baik. Murid yang tidak disanjung dan
disingkirkan oleh rakan-rakan mempunyai ciri-ciri yang bertentangan dengan
mereka yang popular. Murid ini akan berasa kurang yakin pada diri sendiri, penakut
dan cuba menjauhkan diri dari rakan sebaya. Murid sebegini akan menunjukkan
sikap agresif, sombong dan terlalu mendesak. Murid yang disukai oleh
kawan-kawannya akan berasa inferior, rasa iri hati, benci muram dan marah
terhadap kawan-kawan yang tidak menghiraukannya. Semua ini menunjukkan
tanda-tanda gangguan emosi yang perlu diketahui oleh guru dalam menguruskan
tingkah laku murid di dalam kelas. Keadaan ini pula berlaku pada murid yang
bernama Nurizdihar. Murid ini sering tidak dihiraukan oleh rakan-rakannya di
dalam kelas. Kesannya, murid ini lebih banyak mendiamkan diri ketika proses
pengajaran dan pembelajaran berlangsung. Guru-guru juga mengalami masalah dalam
berkomunikasi dengan murid ini kerana murid ini kurang menunjukkan minat dalam
pelajarannya.
cara menangani tekanan
setiap
individu mempunyai cara yang tersendiri untuk menangani stres atau tekanan yang
dialami. sesuatu cara mungkin berkesan bagi si a tapi mungkin tidak berkesan
langsung kepada si b dan begitulah seterusnya.
gangguan emosi atau jiwa dalam kalangan kanak-kanak sering mengakibatkan perubahan tingkah laku - khususnya berubah perangai dari baik kepada menjadi mudah bebal , tidak mahu mengikut peraturan atau arahan, 'breaking rules' - melakukan kegiatan yang bersalahan dengan undang-undang / peraturan / disiplin dan sebagainya. kalau dikaji dengan teliti, kebanyakan tindakan yang dilakukan adalah untuk mendapat perhatian daripada orang yang tersayang - 'attention seeking behaviour'
memang jarang untuk melihat kanak-kanak yang akan berlari kepada ibu bapa dan berkata - 'mak / abah , cek stres! cek tertekan! cek tension! cek susah hati !' dan sebagainya. antara sebabnya ialah psikologi mereka yang belum terbentuk dengan sempurna. justeru janganlah harap mereka akan dapat meluahkan perasaan seperti orang dewasa.
sikap ini mungkin akan terbawa-bawa di usia remaja dan dewasa kerana itulah cara yang telah dipelajari dan diamalkan sejak daripada kecil lagi. mereka juga cukup selesa dengan cara tersebut. walaupun itu bukanlah cara yang ideal, namun bagi mereka , ia telah terbukti berkesan - jadi mengapa perlu diubah.
antara cara lain yang kurang baik untuk menangani stres / tekanan atau apabila dilanda masalah ialah
1. menyalahkan orang lain - blaming others
2. menyalahkan diri sendiri - self blame
3. mencari jalan keluarga dengan cara yang mudah - dadah, arak dan sebagainya.
ada juga mereka yang tidak berupaya menangani masalah menggunakan mekanisma pertahanan diri berikut :
1. 'somatization' - iaitu menujukkan masalah yang dialami dalam bentuk fizikal - contohnya mereka yang mengalami kemurungan sering mengadu letih, tidak bertenaga, sakit di merata tempat, berdebar , sakit kepala , sakit perut , sakit belakang dan sebagainya
2. conversion - gangguan emosi sebenarnya telah diganti atau ditukarkan kepada bentuk lain khususnya - fizikal : contohnya pelajar kolej yang tertekan dengan pelajaran dan masalah psikosial akan menjadi 'blank' semasa membuat tugasan / peperiksaan , lumpuh apabila dipukul / ditengking oleh guru dan sebagainya.
cara begini sebenarnya lebih diterima oleh masyarakat kita. sakit fizikal tidak akan membawa stigma berbanding sakit mental / jiwa. ibu bapa akan rela membawa anak-anak berjumpa doktor biasa daripada pakar jiwa. jadi model inilah yang dipelajari oleh anak-anak dan akhirnya diwarisi turun temurun.
tidak ada jalan penyelesaian yang mudah dalam hal ini. tabiat memang susah untuk diubah. seperti kata orang putih - 'old habits die hard'. kita sebenarnya perlu mengubah semua ini.
cara terbaik menangani ketegangan emosi atau kecelaruan jiwa ialah dengan mengenal pasti punca masalah dan cuba mengatasinya. meluahkan perasaan dan bijak menangani masalah adalah antara dua elemen utama. tetapi bagi saya langkah pertama dan yang paling penting ialah mengakui dan menyedari bahawa kita sedang mengalami masaalah . sebabnya - bila kita tahu kita ada masaalah --> barulah kita akan cuba untuk mencari ubat dan jalan penyelesaiannya.
kita juga perlu mencari mekanisma pertahanan diri yang lebih diterima dan berfaedah; dan mengelakkan dari kembali kepada cara lama. tumpuan kepada penyelesaian masalah dan mencari punca-puncanya adalah jauh lebih berkesan ; disamping ubat-ubat yang diberikan. rawatan psikoterapi dan kaunseling juga boleh digunakan.
gangguan emosi atau jiwa dalam kalangan kanak-kanak sering mengakibatkan perubahan tingkah laku - khususnya berubah perangai dari baik kepada menjadi mudah bebal , tidak mahu mengikut peraturan atau arahan, 'breaking rules' - melakukan kegiatan yang bersalahan dengan undang-undang / peraturan / disiplin dan sebagainya. kalau dikaji dengan teliti, kebanyakan tindakan yang dilakukan adalah untuk mendapat perhatian daripada orang yang tersayang - 'attention seeking behaviour'
memang jarang untuk melihat kanak-kanak yang akan berlari kepada ibu bapa dan berkata - 'mak / abah , cek stres! cek tertekan! cek tension! cek susah hati !' dan sebagainya. antara sebabnya ialah psikologi mereka yang belum terbentuk dengan sempurna. justeru janganlah harap mereka akan dapat meluahkan perasaan seperti orang dewasa.
sikap ini mungkin akan terbawa-bawa di usia remaja dan dewasa kerana itulah cara yang telah dipelajari dan diamalkan sejak daripada kecil lagi. mereka juga cukup selesa dengan cara tersebut. walaupun itu bukanlah cara yang ideal, namun bagi mereka , ia telah terbukti berkesan - jadi mengapa perlu diubah.
antara cara lain yang kurang baik untuk menangani stres / tekanan atau apabila dilanda masalah ialah
1. menyalahkan orang lain - blaming others
2. menyalahkan diri sendiri - self blame
3. mencari jalan keluarga dengan cara yang mudah - dadah, arak dan sebagainya.
ada juga mereka yang tidak berupaya menangani masalah menggunakan mekanisma pertahanan diri berikut :
1. 'somatization' - iaitu menujukkan masalah yang dialami dalam bentuk fizikal - contohnya mereka yang mengalami kemurungan sering mengadu letih, tidak bertenaga, sakit di merata tempat, berdebar , sakit kepala , sakit perut , sakit belakang dan sebagainya
2. conversion - gangguan emosi sebenarnya telah diganti atau ditukarkan kepada bentuk lain khususnya - fizikal : contohnya pelajar kolej yang tertekan dengan pelajaran dan masalah psikosial akan menjadi 'blank' semasa membuat tugasan / peperiksaan , lumpuh apabila dipukul / ditengking oleh guru dan sebagainya.
cara begini sebenarnya lebih diterima oleh masyarakat kita. sakit fizikal tidak akan membawa stigma berbanding sakit mental / jiwa. ibu bapa akan rela membawa anak-anak berjumpa doktor biasa daripada pakar jiwa. jadi model inilah yang dipelajari oleh anak-anak dan akhirnya diwarisi turun temurun.
tidak ada jalan penyelesaian yang mudah dalam hal ini. tabiat memang susah untuk diubah. seperti kata orang putih - 'old habits die hard'. kita sebenarnya perlu mengubah semua ini.
cara terbaik menangani ketegangan emosi atau kecelaruan jiwa ialah dengan mengenal pasti punca masalah dan cuba mengatasinya. meluahkan perasaan dan bijak menangani masalah adalah antara dua elemen utama. tetapi bagi saya langkah pertama dan yang paling penting ialah mengakui dan menyedari bahawa kita sedang mengalami masaalah . sebabnya - bila kita tahu kita ada masaalah --> barulah kita akan cuba untuk mencari ubat dan jalan penyelesaiannya.
kita juga perlu mencari mekanisma pertahanan diri yang lebih diterima dan berfaedah; dan mengelakkan dari kembali kepada cara lama. tumpuan kepada penyelesaian masalah dan mencari punca-puncanya adalah jauh lebih berkesan ; disamping ubat-ubat yang diberikan. rawatan psikoterapi dan kaunseling juga boleh digunakan.
Kesimpulan
Gangguan emosi adalah satu situasiyang menunjukkan satu atau
lebih karasteristik oyang dialami oleh murid-murid. Emosi pelajar perlu dikekal
atau dipertingkatkan dengan pengajaran guru agar lebih bersifat pembimbing di
sisi. Guru juga perlu memahami emosi pelajar kerana perbezaan tingkah laku,
sosial dan rohani dalam kalangan pelajar sememangnya berbeza antara satu sama
lain.
Bibliografi
Ooi Yoon Phaik,
(2002). Stress and Anxiety Among Engineering Students and Non Engineering
Students at UTM. UTM : Tesis Sarjana.
Romas, J.A. and Sharma, M., (2004). Practical Stress
Management: A Comprehensive Workbook for Managing Health and Promoting Health.
3rd edition. Pearson : Benjamin Cummings.
Riggio, E.R.,
(2003). Introduction to Industrial/Organizational Psychology. 4thedition.
Prentice-Hall, New Jersey.
Azizi Yahaya, Cathy Suhaila Abdullah, Roslee
Ahmad, Sharifuddin Ismail (2005). Punca dan
Rawatan Kecelaruan Tingkahlaku.
Bentong : PTS Publication & Distributors
Sdn. Bhd.
Azizi Yahaya, Jaafar Sidek Latif, Shahrin Hashim, Yusof
Boon. (2005). AlamRemaja. Bentong: PTS Publication
& Distributors Sdn. Bhd.
Danial Zainal Abidin (2003). Bahan Berdakwah Untuk Remaja
Moden. Bentong : PTS
Publication & Distributors Sdn. Bhd.
Ministry of Health Malaysia. (2003). Child and Adolescent Mental
Health Training Module for
Specialists.
Rozmi Iamail, Gusni Saat, Zainah Ahmad Zamani, Asmawati
Desa, Suzana Mohd Hoesni, Norbayah Abdul Kadir, Rozainee
Khairudin, Saedah Ghani (2004). Gejala Sosial Dalam
Masyarakat. Kuala Lumpur : Ihsan
Training & Consultancy.
No comments:
Post a Comment