Saturday, 5 September 2015

cabaran guru

Persediaan bakal guru
Bagi menghadapi isu disiplin pelajar, saya perlu memahirkan diri dalam ilmu-ilmu pedagogi dan psikologi kanak-kanak. Ilmu pedagogi ialah cara atau kaedah pengajaran dijalankan manakala ilmu psikologi pula merangkumi tingkah laku. Perkara ini penting untuk menyediakan diri saya menghadapi murid yang mempunyai pelbagai latar belakang dan keupayaan diri disekolah. Kemahiran dalam ilmu-ilmu ini boleh diperolehi dari kursus-kursus jangka pendek yang dijalankan selain kursus wajib yang perlu diikuiti. Selain itu pembacaan pelbagai sumber rujukan juga boleh membantu.
Selepas memperoleh ilmu-ilmu ini saya boleh mengaplikasikannya ketika berpraktikum di sekolah. Ini dilakukan untuk memastikan sama ada saya betul-betul telah menguasai ilmu yang diperoleh. Sekiranya saya berjaya menghadapi isu disiplin pelajar ketika berpraktikum, maka saya telah bersedia untuk menghadapi isu ini dalam situasi sebenar di sekolah nanti.
Sebagai contoh, guru yang mahir dalam pedagogi boleh merancang satu pengajaran yang menarik untuk membuat pelajar merasa seronok ke sekolah apabila saya mengajar nanti. Apabila ini berlaku masalah disiplin seperti ponteng sekolah dapat dikurangkan.
Bagi menghadapi isu berkaitan masyarakat pula, antara langkah yang boleh dilakukan ialah memahami budaya masyarakat disekitar sekolah tersebut. Selain itu, saya juga perlu mengetahui isu-isu semasa berkaitan masyarakat di sekolah. Ini kerana, masyarakat di Malaysia terdiri daripada pelbagai kaum dan budaya. Untuk mendapatkan maklumat-maklumat ini, saya boleh melakukan pembacaan, atau berhubung dengan ahli persatuan ibu bapa dan guru di sekolah.
Apabila saya telah memperolehi maklumat-maklumat penting ini, saya dapat mewujudkan situasi bilik darjah yang mesra budaya apabila dihantar disekolah nanti. Ini dapat menjimatkan masa saya untuk mencarinya pula. Antara contoh situasi bilik darjah yang mesra budaya ialah, guru boleh mengadakan aktiviti yang bertemakan kepelbagaian budaya dalam pengajaran dan pembelajarannya.


Punca utama stress dan implikasinya terhadap kerjaya perguruan.
Sistem pendidikan yang pesat berubah bersesuaian dengan perkembangan teknologi dan proses globalisasi dalam usaha merealisasikan Wawasan 2020 banyak memberi kesan kepada guru. McCronick dan Solman (1992) menjelaskan guru-guru merasa stress hasil daripada ketidakupayaan mereka untuk berdaya tindak ke atas perubahan-perubahan yang pantas berlaku seperti perubahan kurikulum dan kaedah pengajaran. Menurut Kyriacou (2000), stress dalam kalangan guru merujuk kepada pengalaman guru terhadap emosi yang tidak diingini seperti tekanan, kekecewaan, kebimbangan, kemarahan dan kemurungan akibat daripada tugasnya sebagai seorang guru. Jadi secara mudahnya, stress merupakan satu tindak balas fizikal yang terjadi apabila seseorang guru menerima tekanan melebihi kemampuan dirinya.
Terdapat banyak punca yang boleh menyebabkan stress dalam kalangan guru. Antaranya persekitaran sekolah, tingkah laku pelajar dan hubungan dengan rakan sekerja. Punca-punca ini sepadan dengan perkara yang dikemukan oleh Dunham dan Varma (1998) dan Kyriacou (1987) serta kajian yang dijalankan oleh NUTP (National Union of Teaching Profession) pada tahun 2006. Jadi pada pendapat saya, punca utama yang menyebabkan stress dalam kalangan guru ialah persekitaran kerja guru.
Persekitaran kerja ialah perkara yang terdapat disekeliling atau berkaitan dengan pekerjaan. Terdapat juga istilah iklim organisasi digunakan mengantikan persekitaran kerja. Duncan (1972) mencirikan iklim organisasi sebagai keseluruhan faktor-faktor fizikal dan social yang terdapat dalam sempadan sesebuah organisasi. Disamping itu, Campbell, Dunnette, Lawler dan Weick (1970) telah mendefinisikan iklim organisasi sebagai satu set attribusi khusus yang ada pada sesebuah organisasi tertentu yang boleh dilihat melalui cara organisasi itu bertindak dengan ahli-ahli dalam organisasi dan persekitarannya. Kerangka kerja model konseptual Pines (1982) menjelaskan bahawa persekitaran kerja dapat diukur/dilihat melalui empat dimensi. Pertama ialah dimensi psikologikal iaitu meliputi beban kerja, kurang berautonomi, tahap kepuasan yang rendah dan kurang perkembangan diri. Kedua ialah dimensi structural iaitu persekitaran fizikal, paras kebisingan dan darjah keserasian antara keperluan-keperluan kerja dan struktur fizikal. Ketiga ialah dimensi sosial meliputi aspek-aspek interaksi dengan klien, rakan sekerja dan penyelia-penyelia. Keempat ialah dimensi birokratik iaitu meliputi kerja-kerja perkeranian, undang-undang dan peraturan, konflik peranan dan kekaburan peranan.
Oleh itu dalam konteks pendidikan, persekitaran kerja merangkumi organisasi dalam bidang pendidikan, manakala persekitaran kerja yang lebih dekat bagi seorang guru ialah organisasi sekolah guru tersebut. Perkara-perkara yang merangkumi dalam organisasi sekolah ini ialah pentadbiran sekolah (guru besar), rakan sejawat, pelajar, ibu bapa pelajar dan masyarakat disekitar sekolah serta tugas guru. Setiap perkara yang berlaku dalam persekitaran kerja guru yang memberikan tekanan yang berlebihan akan menjadi punca utama kepada berlakunya stress.
Contoh situasi stress yang selalu dialami berpunca daripada persekitaran kerja ialah tugas guru. Apabila seorang guru yang baru tamat pengajiannya ditugaskan ke sekolah, guru tersebut selalu diberi tugas yang pelbagai. Antaranya ialah ketua panitia, guru data, setiausaha sukan dan penyelaras bagi pelbagai projek. Tugas-tugas ini telah menjadi beban kepada guru baru tersebut. Akibatnya guru itu akan merasa stress untuk melaksanakan kesemua tugas tersebut dengan baik.
Contoh lain ialah, apabila guru cemerlang di sekolah kawasan Bandar telah dipindahkan ke sekolah dikawasan pedalaman yang serba kekurangan dari segi kemudahannya. Akibatnya guru tersebut akan mengalami stress apabila tidak dapat menyesuaikan diri dengan sekolah tersebut. Oleh itu dapat dinyatakan bahawa, persekitaran kerja telah menjadi punca utama berlakunya stress dalam kalangan guru.
Stress yang dialami oleh guru mempunyai implikasi terhadap kerjaya perguruan. Antara implikasi stress terhadap kerjaya guru ialah penurunan kepuasan kerja, penurunan produktiviti guru, ketidakselesaan interaksi guru dengan murid, dan kekurangan guru-guru terlatih.
Kepuasaan kerja ditetapkan sendiri oleh individu. Pengkaji- pengkaji seperti Herzberg (1959), Mc Gregor (1960)  dan Maslow (1970) telah menekankan bahawa kepuasan bekerja merupakan satu keperluan manusia yang paling utama  dan mesti dipenuhi, terutama bagi mencapai tahap kesempurnaan kendiri. Ketinggian nilai  pekerjaan yang dirasakan oleh sesorang individu itu boleh menyebabkan ia merasa puas hati, komited, berminat dan setia kepada pekerjaannya, seterusnya ia akan sentiasa menjalankan tugas dan kewajipannya dengan penuh kerelaan hati tanpa sebarang paksaan (Mc Gregor, 1960). Kajian yang dilakukan oleh Peklaj dan Puklek (2001) menyatakan guru yang mengalami stress mempunyai tahap kepuasaan kerja yang rendah. Ini berlaku kerana guru yang stress ketika melaksanakan tugasnya, akan melaksanakan tugas tersebut secara sambil lewa dan tidak bersungguh-sungguh. Ini kerana mereka mahu cepat menyiapkannya. Akibatnya mereka cepat berpuas hati dengan hasil kerja mereka. Seterusnya telah menurunkan tahap kepuasaan kerja dan kualiti kerja mereka.
Contohnya, guru disiplin yang ingin mengurangkan masalah disiplin pelajarnya secara sesi kaunseling, akhirnya telah merontan pelajar tersebut apabila masalah disiplin tersebut tidak dapat diatasi selepas dua kali sesi kaunseling. Hukuman merontan tersebut dilakukan kerana guru disiplin itu merasa stress dengan tingkah laku pelajarnya dan desakan dari pihak atasan yang ingin masalah itu diatasi dengan cepat.
Stress menurunkan produktiviti guru. Ini kerana stress menyumbang kepada  penurunan tahap tenaga guru dan penglibatan tugas yang semakin berkurangan (Lewis, 1999). Ini akan menyebabkan guru cuba untuk mengelak tugasan yang diberi atau lebih teruk lagi tidak masuk ke kelas untuk mengajar. Selain itu, pengajaran yang dijalankan oleh mereka juga akan menjadi tidak berkualiti kerana mereka telah dikuasai oleh perasaan-perasaan negatif. Akibatnya prestasi pelajar mereka menurun. Ini membuktikan stress memberi kesan yang mendalam kepada guru. Kewibaan bidang pendidikan banyak bergantung kepada produktiviti guru. Amat sukar bagi guru memberi perkhidmatan yang berkualiti tinggi sekiranya mereka menghadapi stress.
Stress juga memberi implikasi kepada interaksi guru dengan murid. Implikasi ini menyebabkan murid dan guru tidak selesa untuk berinteraksi. Akibatnya, guru akan bertindak tidak wajar setiap kali murid melakukan kesalahan atau menghasilkan kerja yang tidak baik atau tingkah laku yang tidak diingini guru. Antara tindakan tidak wajar yang selalu dilakukan guru stress ialah menengking murid di hadapan murid lain, tidak member peluang kepada murid untuk menjalaskan sebab tindakan mereka dan berdendam dengan murid. Setiap kali guru melakukan tindakan ini, murid akan mula menjauhi guru  tersebut dan akhirnya membencinya.
Implikasi lain yang boleh terjadi terdapat kerjaya guru ialah ketiadaan guru-guru terlatih. Ini berlaku disebabkan guru-guru bersara awal. Guru bersara awal kerana mereka sudah tidak mampu lagi menghadapi tekanan. Selain itu, guru bersara awal juga mungkin disebabkan oleh masalah kesihatan. Di mana, masalah kesihatan ini timbul berikutan stress yang dihadapi. Kenyataan ini disokong oleh beberapa kajian yang telah dilakukan. Selain itu, Cooper & Marshall (1978) juga menyatakan kos kewangan dan fizikal ke atas penyakit yang berkaitan dengan stress telah didokumentasikan secara meluas sekali. Sesungguhnya kehilangan guru-guru ini sangat merugikan semua pihak.
Justerus itu, adalah penting untuk guru-guru belajar cara-cara pengurusan stress. Ini kerana, selain mendatangkan kesan kepada mental, stress juga boleh memberi kesan kepada kesihatan.

Refleksi menyediakan diri bagi menangani isu-isu pendidikan dalam era globalisasi.
Era globalisasi merupakan era dunia tanpa sempadan.  Perkembangan penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi telah berkembang dengan pesatnya pada zaman ini sehinggakan semua maklumat kini berada di hujung jari. Globalisasi ini telah menimbulkan beberapa isu dalam bidang pendidikan.  Antaranya ialah perubahan kurikulum dalam sistem pendidikan rendah dan menengah, penggunaan alat-alat teknologi maklumat dan komunikasi dalam pelaksanaan tugas, dan pengurusan pendidikan.
Hallinger (1998) menegaskan globalisasi telah mendorong berlakunya anjakan paradigma yang amat ketara di kebanyakan negara dalam konteks untuk mencari makna terhadap kualiti pendidikan dan juga kurikulum yang ditawarkan. Perubahan ini perlu dilakukan disebabkan kebimbangan akan kehilangan daya saing dalam persekitaran dunia global sekiranya penyemakan dan perubahan terhadap kurikulum tidak dilakukan. Dalam konteks ini, sistem pendidikan di Malaysia telah mengalami transformasi yang agak radikal bermula sekitar tahun 1990-an sebagai reaksi kepada perubahan di peringkat global tersebut. Beberapa perubahan kurikulum terutama dari segi strategi pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran telah diperkenalkan seperti sekolah bestari, projek sekolah Net, projek Smart Lab dan projek sekolah Vista.
Kesemua isu-isu pendidikan ini berkait rapat dengan penggunaan alat-alat teknologi maklumat dan komunikasi yang terkini. Jadi dengan kebolehan saya dalam penggunaan alat-alat ini telah banyak membantu saya bersedia untuk menghadapi isu-isu tersebut. Ini kerana, saya tidak akan ketinggalan dalam memperoleh maklumat-maklumat yang berguna kepada murid-murid saya apabila pengajaran dilakukan. Selain itu, kepantasan saya menyesuaikan diri dengan alat-alat teknologi yang terkini juga telah membantu memudahkan saya menyediakan diri bagi menangani isu-isu tersebut. Lebih cepat saya menyesuaikan diri lebih banyak maklumat baru yang akan saya peroleh dan lebih mudah saya menjalankan tugas saya. Ini kerana, penggunaan alat-alat ini telah menjimatkan masa saya mencari maklumat yang diperlukan serta membantu saya mendapatkan idea yang lebih menarik untuk tugas saya.
Namun begitu, penggunaan alat-alat teknologi maklumat dan komunikasi ini sebenarnya mempunyai keburukannya. Salah satunya, ialah menyebabkan saya mudah hilang focus kepada tugas. Ini kerana, banyak hiburan yang boleh melalaikan terdapat dalam alat-alat ini. Contohnya seperti ‘Facebook’. Penggunaan ‘facebook’ ini telah menyebabkan banyak masa saya terbuang dengan perkara-perkara berfaedah. Namun begitu, keburukan ini timbul disebabkan kelemahan diri saya sendiri, bukannya akibat alat-alat tersebut. Ini menunjukkan saya tidak bersedia sepenuhnya lagi dengan penggunaan alatan teknologi maklumat dan komunikasi ini.
Bagi mengatasi masalah ini, saya sendiri perlu sedar tentang kesalahan yang dilakukan dan seterusnya berubah kearah lebih baik lagi. Selain itu, penambahbaikan yang boleh dilakukan untuk menjadikan penggunaan alatan ini lebih berkesan dalam melaksanakam tugas saya ialah, memahirkan diri dengan mengikuti kursus-kursus penggunaan alatan ini.
Oleh itu, saya menyatakan bahawa saya telah berjaya menyediakan diri saya bagi menangani isu-isu pendidikan dalam era globalisasi ini. Namun sedikit perubahan tentang diri saya perlu dilakukan untuk memastikan saya benar-benar bersedia.

No comments:

Post a Comment